Frågor vi driver

Vad vi vill

Sars-CoV-2 är ett nytt virus för människan, som har överraskat både forskarvärlden och hälso- och sjukvården. Även om vi vet mer om covid-19 och postcovid idag än för ett år sedan så är kunskapsluckorna fortfarande många. Svenska Covidföreningen arbetar för mer patientnära forskning, en god och jämlik hälso- och sjukvård och för ett adekvat socialt skyddsnät för de som drabbats. Alla patienter, oavsett ålder eller socioekonomisk situation, ska få hjälp och stöd. För att det ska bli möjligt måste kunskapen om covid-19 och postcovid öka hos beslutsfattare och i hälso- och sjukvård.

Nationell handlingsplan

Den 25 januari 2023 lämnade Svenska Covidföreningen över ett förslag på nationell handlingsplan till regeringen. Du kan läsa den här.

Mer patientnära forskning behövs

För att vi ska lära oss mer om postcovid och förhoppningsvis hitta botande behandlingar på sikt så arbetar Svenska Covidföreningen för mer patientnära forskning.

Fler multidisciplinära mottagningar

I likhet med WHO och Kungliga Vetenskapsakademien menar Svenska Covidföreningen att multidisciplinära mottagningar är viktiga för effektiv kunskapsutveckling och god vård.

Inrätta nationellt kunskapscentrum

För att vården för patienter med postcovid ska bli mer jämlik och forskningsframsteg snabbt nå ut till patientmötet måste ett nationellt kunskapscentrum inrättas.

En rättssäker sjukförsäkring

Medlemmar med stora funktionsnedsättningar utförsäkras, vilket kunskapsbristen om postcovid bidrar till. Att förlora sin försörjning när man är svårt sjuk gör vägen tillbaka onödigt lång. Alla ska ha rätt till ekonomisk trygghet vid sjukdom som gör att man inte kan jobba.

Särskilda satsningar på barn

Likt Barnombudsmannen menar Svenska Covidföreningen att barn som drabbats av postcovid, eller är anhöriga till sjuka, är en särskilt utsatt grupp under pandemin. Bristerna i vården är många och forskningsstudierna än färre än för vuxna. Särskilda satsningar på barnen behövs!

Räkna oss! Utan data, inga bra beslut

Om politiker och beslutsfattare inte vet hur många som drabbas av postcovid, hur ska man då uppskatta hur stora vårdsatsningar som behövs? I avsaknad av tillförlitlig svensk data måste en myndighet ges i uppdrag att följa internationell prevalensforskning på området.

Äldrevården måste förbättras

Trots skarp kritik från såväl IVO som Coronakommissionen har förbättringar i äldrevården uteblivit. Svenska Covidföreningen arbetar för att alla åldersgrupper ska få en aktiv infektionssjukvård och god postcovidvård.