Samarbeten

Vi vill kunna göra ännu mer för patienterna. Vill du hjälpa oss?

Om föreningen

Som ideell patientförening företräder Svenska Covidföreningen de som drabbats av covid-19 och postcovid. Vi arbetar för att främja forskning och kunskap om SARS-CoV-2:s följder och för en adekvat vård för patientgruppen. Målet är att alla som genomgått en covid-19-infektion också ska få tillfriskna. Vårt fokus är i enlighet med mål 3 i de Globala målen om god hälsa och välbefinnande för alla. Vi arbetar med opinion och påverkan, informations- och kunskapsförmedling och för dialog med vård, myndigheter och forskare.

Vi vill dock kunna göra ännu mer – vill ni hjälpa oss?

Bli samarbetspartner

Svenska Covidföreningen har flera aktiva samarbeten med andra föreningar och organisationer. Vi välkomnar alla förslag och idéer som kan stärka samverkan som bidrar till en bättre vård och mer forskning. Alla aktiva samarbeten synliggörs – efter överenskommelse – med loggor på vår hemsida.

Hör av er till oss med era idéer om upplägg.

Bli sponsor

Att sponsra föreningen är en unik möjlighet för ert företag eller organisation att på ett konkret sätt bidra till en bättre vård och mer forskning i enlighet med de Globala målen, vilket är ett ansvar för alla sektorer i samhället. Sponsring kan ske i olika former, till exempel vara ekonomiskt eller i form av pro bono-tjänster. All aktiv sponsring synliggörs – efter överenskommelse – med sponsorernas loggor på vår hemsida.

Hör av er till oss med med intresse för sponsring så återkommer vi med vad vi har att erbjuda tillbaka.

Vårdsamarbeten - söker ni patientrepresentanter?

En personcentrerad vård innebär att ta tillvara patienters och närståendes erfarenheter och kunskaper i vårdmötet, men även i utformningen av hälso- och sjukvården. Svenska Covidföreningen arbetar utifrån grundantagandet att postcovidpatienter – som var de första att möta långtidssymtomen under pandemin – sitter på mycket kunskap och erfarenhet som kan bidra till att göra postcovidvården mer träffsäker och effektiv. Vi har en god dialog med flera vårdgivare i landet, men kan samtidigt konstaterar att en strukturerad patientsamverkan är ett stort utvecklingsområde i de flesta regioner. Vi är därför mycket glada över att ni har hittat hit!

Hör av er till oss och berätta vilka arbetsgrupper ni söker patientrepresentanter till, så gör vi vårt bästa för att förmedla kontakt.

Forskningssamarbeten - söker ni patientrepresentanter?

Patientsamverkan är en hörnsten i modern forskning och något som rekommenderas av Vetenskapsrådets kommitté för klinisk behandlingsforskning. Patienters kunskap kan exempelvis tas tillvara vid identifiering av kunskapsluckor och prioriteringar av forskningsfrågor och i framtagande av relevanta hälsoutfall.

Hör av er till oss om ni önskar inkludera patientrepresentanter i ert forskningsprojekt.

Våra samarbetspartners och sponsorer

Här listar vi föreningens samarbetspartners och sponsorer.

Goldlife, logo