Integritetspolicy

Svenska Covidföreningens hantering av personuppgifter

Vår webbplatsadress är: https://covidforeningen.se.

Ändamål

Personuppgifter lagras enbart för att kunna bedriva verksamhet i enlighet med våra stadgar i våra medlemmars intressen:

“Föreningen har som ändamål att bedriva ideell verksamhet för att öka kunskap och förståelse om Covid-19 i samhället, och då särskilt inom vård och forskning samt gentemot politiker och myndigheter. Särskild vikt ska läggas vid att bidra med de drabbades erfarenheter samt att bidra med folk- och opinionsbildning.

Föreningen ska genom sitt arbete stödja de som direkt eller indirekt har drabbats av Covid-19 genom att:

Främja forskning och studier, skapa möjligheter till rehabilitering och bidra till att främja starka sociala skyddsnät för dem som har drabbats.

Föreningen vänder sig till människor i alla åldrar, oavsett bakgrund och ska aktivt arbeta för att motverka all form av diskriminering. Föreningen är partipolitiskt och religiöst obunden.”

Vi behöver personuppgifter till medlemmar för att kunna nå ut till medlemmar med t.ex. kallelser, inbjudningar och för att kunna efterfråga idéer, feedback och föreningsengagemang. Utöver namn och kontaktinformation behöver vi också kunna fastställa antal unika medlemmar, för att kunna använda den siffran i vårt påverkansarbete. Detta görs med hjälp av personnummer.

Vi behöver personuppgifter till externa parter för att kunna samverka med organisationer, forskare, vårdaktörer, politiker, myndigheter, media etc.
De lagliga grunderna för föreningens hantering av personuppgifter utgörs av samtycke, föreningens berättigade intresse av att kunna bedriva verksamhet i enlighet med våra syften (folk och opinionsbildning, medlemsstöd etc) samt för att kunna fullgöra avtal.

Vilka personuppgifter hanterar vi?

Medlemskapsansökan och medlemsregister
På föreningens hemsida kan man ansöka om medlemskap via ett webbformulär. Namn, adress, e-postadress och personnummer är obligatoriskt när man söker medlemskap där. Det framgår dock att det finns möjlighet att gå med som medlem utan personnummer och e-post, om man skickar sin ansökan i ett brev. Varje medlem i föreningen ges ett unikt medlemsnummer.

Eftersom man inte behöver vara sjuk för att gå med i Svenska Covidföreningen, och vi inte frågar något om detta, så innehåller vårt register inte några särskilda kategorier av personuppgifter om
människors hälsa.
För all information som lämnas och registreras i samband med medlemskapsansökan ger den blivande medlemmen sitt samtycke. Detta gäller både ansökan via vår hemsida och via post.

Varför efterfrågar vi personnummer i medlemsansökningar på hemsidan?
Vi är en påverkansorganisation vars trovärdighet vilar på våra medlemssiffror. Ett personnummer möjliggör för föreningen att kvalitetssäkra vårt medlemsregister, då våra medlemmar och vår trovärdighet är föreningens yttersta tillgångar.

Anledningen till att man ska ange personnummer i medlemskapsansökan på hemsidan är för att vi med säkerhet ska kunna påstå att vi har unika medlemmar. Vår ambition är att minska risken för att vårt medlemsregister blir tillgängligt för algoritmer och människor med ohederliga intentioner,
en risk som ökar i och med att vår medlemsavgift är frivillig. Att utestänga människor från föreningen pga deras ekonomiska förutsättningar är inte ett alternativ som är förenligt med vårt syfte att synliggöra omfattningen av folkrörelsen för att kunna få genomslagskraft i diskussioner med politiker, myndigheter med flera.

Personnumren används inte till något annat.

Hur hanterar vi vårt medlemsregister?
Styrelsen beslutar om fyra personer som ska ha tillgång till medlemsregistret.
Medlemmarnas namn, e-post och adressuppgifter används till utskick, men hanteras alltid så att medlemmarna inte kan se varandras uppgifter. Personnummer hanteras aldrig utanför medlemsregistret.

Andra personuppgifter
Svenska Covidföreningen hanterar även följande personuppgifter.

• Uppgifter som vi får när individer söker söker samarbeten med oss, besöker oss eller på annat sätt tar kontakt med oss
  • Uppgifter som vi får när individer svarar på enkäter och förfrågningar
  • Offentliga uppgifter rörande forskare, journalister och övriga intressenter

Särskilda kategorier av personuppgifter om människors hälsa:
I den mån människor frivilligt kontaktar oss med information om sin hälsa, så avidentifierar och raderar vi information som kan kopplas till en individ kontinuerligt.

Vill du bli glömd?

Du har alltid rätt att få dina uppgifter raderade. Kontakta oss på info@covidforeningen.se eller via brev om du vill att vi rensar bort dina uppgifter.

Ändringar i hanteringen av personuppgifter
Ändringar i hanteringen av personuppgifter beslutas av styrelsen och läggs ut på hemsidan.
Medlemmar rekommenderas att ta del av dessa regelbundet. Ambitionen är dock att ändringar ska stärka medlemmarnas integritetsskydd, inte försvaga det.

Sammanfattning av åtgärder för att minimera ingrepp i medlemmarnas integritet:

• Individens samtycke krävs för registrering.
  • Endast fyra styrelseledamöter ges tillgång till medlemsregistret.
  • Halvårsvis rutin för regelbunden rensning av mail och utskickslistor
  • Kontinuerlig och skyndsam avidentifiering och radering om frivilligt inskickade uppgifter om människors hälsa.
  • Ett utskicksverktyg används, som gör att medlemmar inte kan se varandras adresser när föreningen gör massutskick.
  • Personnummer lämnar aldrig registret.
  • Medlemmars kontaktuppgifter används enbart i dialog mellan föreningen och dess medlemmar om annat inte överenskommits med individen i fråga.

För mer information om hantering av personuppgifter i enlighet med GDPR:

SC använder kakor för att underlätta enskilda användares aktiviteter på webbplatsen. Informationen används bland annat till att bestyrka inloggning och till att automatiskt fylla i formulärfält för att underlätta tillgängligheten av tjänster på webbplatsen.

Kakor används även för att samla in information om hur webbplatsen används. För SC innebär det bland annat att vi kan hålla reda på antal besökare och vilka delar av vår webbplats som är mest besökta. Denna besöksstatistik innehåller inga uppgifter om namn, personnummer, e-postadress eller annan personlig information. Informationen används som underlag för att förbättra vår webbplats.

Inbäddad innehåll från andra webbplatser

Artiklar på denna webbplats kan innehålla inbäddat innehåll (exempelvis videoklipp, bilder, artiklar o.s.v.). Inbäddat innehåll från andra webbplatser beter sig precis på samma sätt som om besökaren har besökt den andra webbplatsen.