Kategori Nyheter, Vård

Så här anmäler du

Har du blivit plötsligt utskriven från Hjärta Kärl Karolinska? Vi behöver hjälpas åt att synliggöra följderna av att patienter plötsligt skrivs ut till primärvården, utan överlämning för att säkerställa fortsatt medicinering. Vi vill därför att så många som möjligt anmäler detta till Patientnämnden så snart som möjligt. Det är det allra viktigaste att göra.

För att underlätta anmälningsprocessen har vi utformat en mall för anmälan.

Gör så här:

  1. Ladda ner mall för anmälan här.
  2. Ändra texten så att den passar ditt ärende. Spara filen.
  3. Gå sedan in på 1177 Stockholm (eftersom det är där Karolinska finns) och anmäl till Patientnämnden. Scrolla ner på sidan för steg-för-steg-guide.
  4. Om du har ork och tid, är det även hjälpsamt om du lämnar synpunkter direkt till vårdgivaren Karolinska Hjärta Kärl. Även detta görs på 1177. Scrolla ner på sidan för steg-för-steg-guide.

(Har återremitteringen till primärvården hanterats på ett korrekt och patientsäkert sätt ska du naturligtvis inte anmäla)

Guide: Anmäl till Patientnämnden

Gå in på 1177/Stockholm (gäller även dig som bor i annan region eftersom vården utförs i region Stockholm). 

På startsidan i mittenkolumnen finns rubriken Regionen rekommenderar. Välj Lämna synpunkter och klagomål till Patientnämnden (obs, blanda inte ihop med Lämna synpunkter och klagomål till din vårdgivare).

(Om guiden ovan inte fungerar för dig som är hemmahörande i annan region kan du istället gå in på: https://www.1177.se/Stockholm/sa-fungerar-varden/om-du-inte-ar-nojd/om-du-inte-ar-nojd-med-varden/#section-18272

Rulla ned på sidan och klicka på den inringade länken)

Du kommer nu till Patientnämndens sida. Välj “Registrera nytt ärende”.

På sidan som öppnas, fylls ditt namn och adress automatiskt i.

Du kan också välja att vara anonym. Patientnämnden hanterar då ditt ärende, men du kommer inte få någon återkoppling med information om vad ärendet utmynnar i.

(Du kan också fylla i en anmälan som gäller någon annan, men då krävs en fullmakt.)

Nästa sida:

Ange:

  • När händelsen inträffat
  • Inom vilket vårdområde inträffade händelsen – ange “Akutsjukhus”
  • Var inträffade händelsen – ange “Karolinska universitetssjukhuset”
  • Vad var det som blev fel? Välj problemområde “Vård och behandling”

Nästa sida:

  • Beskriv kortfattat händelsen: Ange “Se bifogad fil”.
  • Har du innovativa/nyskapande idéer: Ange “Se bifogad fil”

Välj bilagor: 

  • Ladda upp den fil som du laddade ner och som du nu har ändrat utifrån dina förutsättningar
  • Ladda upp kopia på brevet som du mottagit från Karolinska (foto med mobilkamera fungerar bra)
Guide: Anmäl till vårdgivaren

Gå in på 1177/Stockholm (gäller även dig som bor i annan region eftersom vården utförs i region Stockholm). 

På startsidan i mittenkolumnen finns rubriken Regionen rekommenderar. Välj Lämna synpunkter och klagomål till din vårdgivare.

Ange vilken vårdenhet: Karolinska universitetssjukhuset

Ange vilken avdelning/mottagning/enhet: OO Hjärta och kärl

Ange vilken mottagning: Ange Solna, Huddinge eller Kan ej anges

Beskriv synpunkt/klagomål/beröm: Ange Se bifogad fil

Förslag till förbättring: Ange Se bifogad fil

Datum: Ange datum då du fick brevet

Bilaga: Ladda upp den text du skrivit utifrån mallen på hemsidan, och bild på brevet som du har fått

Ange om du vill ha svar till inkorgen i 1177, eller inte.

Fler nyheter