Jobba hos oss

Svenska Covidföreningen är en ideell patientförening som företräder de som drabbats av covid-19 och postcovid. Vi behöver drivna medarbetare som kan bidra till föreningens strategiska och operativa arbete.

Är du vår första projektledare?

Är du en driven och engagerad person med en passion för patienträttigheter och en jämlik vård? Vill du med grund i patientperspektivet vara med och öka kunskapen om postcovid och arbeta för allas rätt till en god och patientsäker hälso- och sjukvård?

Svenska Covidföreningen har fått ekonomiska medel från Region Stockholm och vi är redo att anställa en projektledare som kommer att arbeta både strategiskt och operativt.

Du kommer att vara med och utveckla och förbättra hållbarheten i föreningens arbete och ha ansvar för att driva föreningens intressepolitiska verksamhet med inriktning Region Stockholm. Du kommer arbeta på uppdrag av styrelsen och tillsammans med föreningens administratör som är anställd på deltid. Arbetet sker främst digitalt på distans från hemmet, men viss fysisk representation bland annat i Region Stockholm ingår.

Visstidsanställning fram till årsskiftet med goda möjligheter till förlängning.

50 – 75% (heltid kan diskuteras)

I dina arbetsuppgifter ingår bland annat:

att ha en nära dialog med styrelsen och delta på styrelsemöten

att utveckla och implementera strategier för att driva våra sakfrågor (vilket inkluderar att skaffa sig god kännedom om de sakfrågor vi driver)

att projektleda utvecklingen av en utbildning för medlemmar som agerar som patientrepresentanter inom Region Stockholm

att bevaka beslutsprocesser och föra dialog med politiker, beslutsfattare och tjänstemän för att främja god, nära och jämlik postcovid-vård

att föra dialog med forskare och mottagningar för postinfektiösa sjukdomar i regionen

att initiera och projektleda arbetet med att ta fram kvalitetsgranskad skriftlig patientinformation om postcovid tillsammans med vårdpersonal och forskare inom Region Stockholm

att anordna webinarier och en planerad forskningskonferens i Stockholm

att sammankalla till möten

att samordna och samarbeta med andra patientföreningar och aktiva medlemmar.

Kvalifikationer:

• Relevant akademisk utbildning eller motsvarande erfarenhet kombinerat med arbetserfarenhet.
  • God föreningsvana är meriterande.
  • Erfarenhet av att driva intressepolitiskt arbete, särskilt inom vårdfrågor, är mycket meriterande.
  • Utmärkt förmåga att kommunicera på svenska och engelska, både skriftligt och muntligt.
  • Självgående och driven med förmåga att ta eget ansvar och arbeta effektivt.
  • Stark teknisk kompetens och förmåga att använda digitala verktyg för effektivt arbete och samarbete (bl.a. Google Drive, Officepaketet och digitala mötessystem).

Om oss

Svenska Covidföreningen är en ideell patientförening som företräder de som drabbats av covid-19 och postcovid. Vi arbetar för att främja forskning och kunskap om SARS-CoV-2:s följder samt för en adekvat vård för patientgruppen. Föreningen grundades 2020 och har ca 4 500 medlemmar över hela landet. Vi har en anställd administratör på 25 procent. I övrigt har föreningens arbete hittills skötts av styrelse och engagerade medlemmar.

Läs mer om varför vi finns och frågor vi driver.

Passar du för tjänsten? Tveka inte, ansök redan idag genom att fylla i formuläret nedan.

Sista ansökningsdag: 21 april, intervjuer kommer att ske löpande.

Har du frågor om tjänsten, kontakta:

Anne Wiström, ordförande

jobb@covidforeningen.se