Föreläsning Forskning Nytt från styrelsen

Postcovid – vad händer?

Nu kan du se kunskapswebbinariet om postcovid från den 6 mars i efterhand!
Vad säger den senaste forskningen om paraplydiagnosen postcovid?
Vilken vård finns att få och vad krävs för att nå framsteg och minska lidandet? Ta del av kunskapsläget och lyssna till forskare, läkare, patientföreningar och beslutsfattare.

Seminariet arrangerades av Hjärt-Lungfonden i samarbete med Kungliga Vetenskapsakademien, Svenska Covidföreningen och Riksförbundet HjärtLung.

Covid-19 vård Föreläsning Nytt från styrelsen

Webinarium om synbesvär efter covid-19

Svenska Covidföreningen bjuder in till ett webinarium om synbesvär efter covid-19. Vad säger forskningen och vad kan du göra åt besvären?

När: 23 maj kl. 18.00
Var: Zoom
Anmälan: senast den 20 maj
(länk skickas ut någon dag före webinariet)

Forskning Nytt från styrelsen

Vill du vara med och påverka forskningen?

Vetenskapsrådet söker nu representanter med erfarenhet av att vara patient och/eller anhörig, för att delta i en rådgivande grupp inom området medicin och hälsa.

Vill du vara med och påverka forskningen? Ansök senast den 6 maj!

Läs mer om uppdraget och hur du söker det här:

Covid-19 vård Studier på gång

Vill du delta i en internet-baserad rehabiliteringsstudie?

Bakgrund och syfte:

Förfrågan om deltagande i en internet-baserad rehabiliteringsstudie för personer drabbade med långvariga symtom efter covid-19 infektion.

Anmälan sker via länk https://covidrehab.bassdb.se/registration/107

Covid-19 har resulterat i svåra och mildare sjukdomsförlopp.
Vi vänder oss till dig som inte blivit återställd efter covid-19 infektion och har kvarstående symtom som hindrar din funktion och aktivitet. Både den som har varit inneliggande på sjukhus med covid-19 infektion och den som inte behövt sjukhusinläggning kan söka till studien om man fortfarande upplever symtom som nedsätter funktion och aktivitet.

Covid-19 vård Föreläsning Nytt från styrelsen

Webbinarium om postcovid 6/5

Vad säger den senaste forskningen om paraplydiagnosen postcovid? Vilken vård finns att få och vad krävs för att nå framsteg och minska lidandet?

Webbinarium: Fredag 6 maj, kl.10.00–12.00

För program och anmälan: https://www.hjart-lungfonden.se/postcovid/

Nytt från styrelsen

IVO riktar skarp kritik mot hantering av postcovidvård

Beslutet att avveckla Sveriges första postcovidmottagning borde ha föregåtts av en patientsäkerhetsanalys. IVO riktar nu skarp kritik mot Region Stockholm för att inte ha följt gällande regelverk.

Läs vår pressmeddelande här.

Läs IVO:s beslut här.

Covid-19 vård Personliga berättelser

Två år med långtidscovid

Många av våra medlemmar börjar nu passera två år av sjukdom. Johan Moir, 37, är en av alla de som har drabbats av svår postcovid. Tack för att du låter oss dela din berättelse!

Nytt från styrelsen

Vem vill du nominera till covidföreningens styrelse?

Nu börjar arbetet med att hitta nya förtroendevalda till Svenska Covidföreningen! Är du själv intresserad av att kandidera till någon post eller känner du till någon som du tror skulle passa?

Svenska Covidföreningen är en ideell patientförening som verkar för bättre vård för patienter med covid och postcovid och mer forskning inom området. Föreningen är öppen för alla oavsett om man själv har drabbats, är anhörig eller har andra skäl för sitt engagemang.

Nytt från styrelsen

Remissvar på: Ett utökat arbetsskadeskydd vid smitta av samhällsfarlig sjukdom

Socialdepartementet har förslagit ändringar i förordningen om arbetsskadeförsäkring och personskadeskydd. Ändringarna ska stärka försäkringsskyddet för den som i sitt arbete smittas av en sjukdom som är klassad som samhällsfarlig enligt smittskyddslagen.

Ta del av Svenska Covidföreningens remissvar här:

Covid-19 vård Nytt från styrelsen

Behov av kunskap om postcovid i äldrevården

För att bidra till kunskapsutvecklingen om äldrevården och postcovid har Svenska Covidföreningen genomfört en enkätundersökning i landets kommuner. Resultaten visar att det finns utvecklingsområden i arbetet med postcovid i äldrevården.