Nytt från styrelsen Pressrum

Restriktionerna i Sverige hävs – helt utan konsekvensanalys

Sverige har lyft de kvarvarande restriktionerna utan att Folkhälsomyndigheten presenterat en risk- och konsekvensanalys. Faktum är att myndigheten inte ens analyserat riskerna med postcovid efter att miljontals drabbats världen över. Nu måste lagen ändras för att undvika ytterligare skador på folkhälsan, skriver Svenska covidföreningen.

”Det är uppenbart att de ansvariga inte har för avsikt att ta hänsyn till virusets långsiktiga konsekvenser. Möjligen kan det bero på att de långtidssjuka blivit slagträn i en polariserad debatt. Den höga förekomsten av långtidssjukdom kan nämligen användas för att kritisera den svenska strategin. Det vore dock olyckligt om prestige tilläts gå ut över både smittskyddsarbetet och Sveriges förmåga att identifiera vad som faktiskt är en folkhälsokris.”

Covid-19 vård

Om långtidscovid på andra språk

Söker du eller någon i din närhet information om långtidscovid på andra språk än svenska?
Här finns korta informationsblad på nästan 60 olika språk, framtagna av internationella Long COVID Physio.

Läs mer: https://longcovid.physio/quick-access?fbclid=IwAR3IFppKdK8PS3IWQ2oKKfHTKM23FRSeQGKdn3c8WwbFHir6s1X80BCQ_9E

Föreläsning

Idag är nationella patientdagen!

Patientnämnden i Region Stockholm uppmärksammar detta med ett seminarium mellan kl 13.30 och 15.30, där de också kommer att dela ut årets Tillsammanspris.

Tema är Covid-19.

Nytt från styrelsen

Tidslinje: Hanteringen av långtidscovid i Sverige och internationellt

Hanteringen av långtidscovid månad för månad, i bl.a Sverige, Storbritannien, Danmark och USA.

Har vi missat något? Maila info@covidforeningen.se

Läs dokumentet här eller ladda ner pdf. Uppdaterad 29 aug 2021.

Barn med Covid-19 Covid-19 vård Pressrum

Nytt regeringsuppdrag om postcovid

Regeringen ger Myndigheten för vård-och omsorgsanalys i uppdrag att utreda regionala skillnader i postcovidvården, och särskilt kartlägga vård som erbjuds barn. Svenska Covidföreningen välkomnar regeringens initiativ i ett pressmeddelande:

Barn med Covid-19 Nytt från styrelsen Pressrum

Postcovid bland barn måste beaktas.

Den 1 januari 2020 blev barnkonventionen svensk lag. Genom inkorporeringen erkänns barns rätt till utbildning. Men Sverige åtar sig också att bekämpa sjukdomar bland barn, och bekräftar barns rätt till bästa möjliga hälsa och tillgång till hälso- och sjukvård. En balans mellan dessa rättigheter måste eftersträvas, om alla utsatta barn under pandemin ska räknas.

Läs Svenska Covidföreningens debattartikel inför skolstarten i Sydsvenskan:

Sydsvenskan

Studier på gång

Vill du delta i en internet-baserad rehabiliteringsstudie?

Bakgrund och syfte:

Covid-19 har resulterat i svåra och mildare sjukdomsförlopp.
Vi vänder oss till dig som inte blivit återställd efter covid-19 infektion och har kvarstående symtom som hindrar din funktion och aktivitet. Både den som har varit inneliggande på sjukhus med covid-19 infektion och den som inte behövt sjukhusinläggning kan söka till studien om man fortfarande upplever symtom som nedsätter funktion och aktivitet.
Syfte med projektet är att öka kunskap om den nya post-covid-19-gruppen och dess rehabiliteringsbehov samt testa multimodal internet-baserad rehabilitering med (i lämpliga fall) individuella arbetslivsinriktade tilläggsinsatser.
Syfte med rehabiliteringen är att förebygga negativt sjukdomsförlopp då nuvarande sjukvårdsstrukturer inte är tillfredställande för den växande gruppen och nya lösningar behövs.

Studier på gång

Vill du delta i en studie som avser höja kunskapen om långtidscovid?

Inom projektet CiLC-S har Högskolan i Borås, i samarbete med bl.a. Linköpings universitet, Högskolan i Skövde och Uppsala universitet samt Svenska Covidföreningen, tagit fram en enkät med syfte att kartlägga symptom, bakgrundsfaktorer och informationsbehov hos långtidssjuka i covid-19.

Studier på gång

Vill du delta i en studie om långvariga symtom efter covid-19-infektion?

Rehabilitering och långvariga symtom efter covid-19

Vill du delta i en studie om långvariga symtom efter covid-19-infektion?
(Danderyds Sjukhus och Karolinska Institutet)

Vi söker deltagare till en studie med syfte att öka kunskapen om långvariga symtom efter covid-19. Du kan delta i studien om du är minst 18 år, har haft en bekräftad eller möjlig covid-19-infektion och upplever kvarstående symtom mer än två månader efter insjuknandet. Symtomen ska vara kvarstående när du anmäler dig till studien och det ska inte ha gått mer än ett år från insjuknade i covid-19.

Barn med Covid-19 Covid-19 vård Nytt från styrelsen

Covid-19-pandemins konsekvenser för barn

”De säger att barn inte drabbas, men alltså jag är barn och jag har verkligen drabbats hallå. Varför säger de aldrig något om det på sina möten? Det känns så skevt, riktigt skevt” – Barn 14 år

Barnombudsmannen har haft i uppdrag att med utgångspunkt i FN:s konvention om barnets rättigheter redogöra för och analysera konsekvenserna av covid-19-pandemin för barn och unga i Sverige, med särskilt fokus på barn i utsatthet och barn med särskilda behov. Svenska Covidföreningen välkomnar att BO särskilt lyfter barnen som själva drabbats av långtidssymtom av covid-19, eller som är anhöriga till andra som drabbats hårt av sjukdomen.