Studier på gång

Vill du delta i en studie om långvariga symtom efter covid-19-infektion?

Rehabilitering och långvariga symtom efter covid-19

Vill du delta i en studie om långvariga symtom efter covid-19-infektion?
(Danderyds Sjukhus och Karolinska Institutet)

Vi söker deltagare till en studie med syfte att öka kunskapen om långvariga symtom efter covid-19. Du kan delta i studien om du är minst 18 år, har haft en bekräftad eller möjlig covid-19-infektion och upplever kvarstående symtom mer än två månader efter insjuknandet. Symtomen ska vara kvarstående när du anmäler dig till studien och det ska inte ha gått mer än ett år från insjuknade i covid-19.

Barn med Covid-19 Covid-19 vård Nytt från styrelsen

Covid-19-pandemins konsekvenser för barn

”De säger att barn inte drabbas, men alltså jag är barn och jag har verkligen drabbats hallå. Varför säger de aldrig något om det på sina möten? Det känns så skevt, riktigt skevt” – Barn 14 år

Barnombudsmannen har haft i uppdrag att med utgångspunkt i FN:s konvention om barnets rättigheter redogöra för och analysera konsekvenserna av covid-19-pandemin för barn och unga i Sverige, med särskilt fokus på barn i utsatthet och barn med särskilda behov. Svenska Covidföreningen välkomnar att BO särskilt lyfter barnen som själva drabbats av långtidssymtom av covid-19, eller som är anhöriga till andra som drabbats hårt av sjukdomen.

Studier på gång

Delta i studie om långtidscovid

Vill du delta i en studie som avser höja kunskapen om långtidscovid? Inom projektet CiLC-S har Högskolan i Borås, i samarbete med bl.a. Linköpings universitet, Högskolan i Skövde och Uppsala universitet samt Svenska Covidföreningen, tagit fram en enkät med syfte att kartlägga symptom, bakgrundsfaktorer och informationsbehov hos långtidssjuka i covid-19.

Föreläsning Nytt från styrelsen

Webinar 6/7: Efter pandemin – hur undviker vi COVID-24?

Information från Svenska Covidföreningen, ordförande Åsa Hedlund Kristoferson medverkar i Webinar under Almedalsveckan.

Webinar: tisdagen den 6 juli 2021, klockan 15.00

Covid-studie Göteborg/Uppsala

Har du testats positiv för covid-19?

Den här globala kliniska forskningsstudien kan vara ett möjligt behandlingsalternativ.

Under den här kliniska studien kommer vi att testa ett antiviralt studieläkemedel på personer som testats positivt för covid-19 för att få veta:

• hur väl läkemedlet verkar mot covid-19
  • hur säkert det är
  • hur väl kroppen hanterar det antivirala studieläkemedlet
  • om det antivirala studieläkemedlet kan minska symtom, återhämtningstid och sjukhusinläggningar.
Covid-19 vård Föreläsning Nytt från styrelsen

Patienter med komplexa symtom behöver multidisciplinära insatser! (video)

Nytt från styrelsen Pressrum

”Underskattning av långtidscovid riskerar fördröja vård”

INSÄNDARE (DN). Om världshälsoorganisationen WHO har rätt har svensk sjukvård missat mer än 80 procent av de som drabbats av långtidscovid. Socialstyrelsens underskattning riskerar fördröja vård, skriver Åsa Kristoferson Hedlund och Mathilda Sundvall i Svenska covidföreningen.

Nytt från styrelsen Pressrum

Skrivelse till Regionfullmäktige: Öppenvård för postakut covid-19 i Region Stockholm

Öppenvård för postakut covid-19 i Region Stockholm
En skrivelse av Läkare till läkare och Svenska Covidföreningen
, 2021-04-30

Nytt från styrelsen Pressrum

Covidföreningens remissvar på uppdateringar i det försäkringsmedicinska beslutsstödet

Vägledning om sjukskrivning för covid-19 respektive postcovid

Allmänt

I Socialstyrelsens snabbremiss används begreppen post-infektiöst tillstånd och post-covid. Denna terminologi antyder att infektionen är utläkt och att kvarvarande virus inte utgör en möjlig förklaring till långtidssymtomen vid covid-19, någonting som inte är uteslutet i forskning. Kvarvarande virus utgör tvärtom en av tre huvudhypoteser (se vidare nedan).
Svenska Covidföreningen vänder sig emot att man i ett tidigt skede låser sig fast i en terminologi som utesluter möjliga förklaringsmodeller. Vi föreslår därför att Socialstyrelsen, likt Kungliga Vetenskapsakademien, använder begreppet Post Akut Covid-19 Syndrom (PACS).

Nytt från styrelsen

Hjärt-Lungfonden delar ut 16 miljoner till forskning om covid-19

Hjärt-kärlsjukdom och vissa lungsjukdomar ökar risken för komplikationer vid covid-19 och ungefär en av tio personer drabbas av utdragna symtom av den svåra folksjukdomen. Hjärt-Lungfonden har därför beviljat 15,7 miljoner kronor i anslag till 30 forskningsprojekt som ska bidra till mer kunskap om både den akuta fasen och långtidseffekterna av covid-19.